logo

FYSIOTERAPEUTTINEN JA LIIKUNNALLINEN KUNTOUTUS SEKÄ HIERONTA

Heinäkuu 2016 : 90-vuotiaana omin jaloin Juhannussaunasta uimaan

16.07.2016

Moni meistä tuntee jonkun lähemmäksi satavuotiaan "teräsvaarin tai -muorin" mutta vielä useampi huonokuntoisen
kuusikymppisen. Elämä ei ole reilua, kaikilla ei ole yhtä hyviä geenejä eikä yhtä hyvää ympäristöä ja mahdollisuuksia
pitää terveydestään huolta. On paljon sairauksia, vammoja ja vaivoja , joille emme voi mitään vaikka kuinka yrittäisimme
elää terveellisesti ja turvallisesti. Yleiskunnon ja lihaskunnon parantaminen ja ylläpitäminen on kuitenkin
iäkkäänäkin mahdollista, kysymys onkin enemmän motivaatiosta. Siitä että jaksaa pysyä aktiivisena.

Tapanani onkin ollut sanoa asiakkaille jumppaohjeita antaessani: "Huono puoli on että sinä ihan itse joudut tekemään töitä
kuntoutumisesi edistymiseksi mutta hyvä puoli on että sinä voit tehdä jotain ! " Joissain
sairauksissa ei itse pysty vaikuttamaan asiaan.

Terveyskeskuksessa työskennellessäni teimme 80-vuotiaille toimintakykykartoituksia. Usein näistä toimintapäivistä missä
kartoituksia tehtiin jäivät pois ne jotka olisivat eniten tukea jatkoon tarvinneet. Jo 1990-luvulla ehdotin
että alkaisimme panostaa juuri eläkkeelle jääneisiin henkilöihin jolloin heillä olisi hyvin aikaa parantaa toimintakykyä
ennen myöhäisempiä ikävuosia. Tuolloin ehdotus jäi muiden kiireiden alle mutta olen edelleen samaa mieltä.

Viimeistään kuusikymppisenä pitäisi tarttua tositoimeen työ- ja toimintakykynsä turvaamiseksi.
On paljon ihmisiä, jotka ovat jo nuoresta omaksuneet liikkuvan elämäntavan ja jatkavat sitä myös eläkkeellä.
Kuitenkin on paljon ihmisiä jotka elämän ruuhkavuosissa ovat unohtaneet itsensä hoitamisen. Etusijalla ovat olleet
lapset, työ ja kodinhoito.  Voi  olla että työ ja kotityöt ovat imeneet voimavarat ja ajan niin tarkkaan että eläkkeelle
jäädessä huomaa että ei ole mitään harrastuksia eikä ystäviä, lapset ovat muuttaneet ulkomaille ja mieskin viihtyy
autotallissa enemmän kuin yhteisillä kävelylenkeillä.

Joten nyt sinä eläkeikää lähestyvä ja jo eläkkeellä oleva , olitpa minkäikäinen hyvänsä. Tarkistuta kuntosi ja tee
inventaario elämäntavoistasi. Mitkä tavat  on hyvä säilyttää,  mitkä tavat voisi hylätä ja mitä ottaa niiden tilalle ?
On monta tapaa olla aktiivinen ja on monta tapaa liikkua. Kaikkien ei tarvitse olla urheilijoita eikä edes
kuntoilijoita vaan esimerkiksi hyötyliikkujia tai huviliikkujia ... minä ainakin liikun ilokseni.  Välillä kolottaa
vaivasenluita, välillä lonkkaa mutta aina on hyvä mieli kun tuli lähdetyksi! Ihminen se on tahtomattaankin sellainen
ikiliikkuja (hengitys, verenkierto jne.) .  Niin kauan kuin on elämää on myös liikettä.

IMG_4629.JPG